Zdravotní gramotnost
S. Jakubalová
Národní síť podpory zdraví, z.s., Praha
„Když chybí zdraví, moudrost je bezradná, síla je neschopná boje, bohatství je bezcenné a důvtip bezmocný.“ (Herakleitos)
Pro praktického lékaře, ať již pro dospělé nebo pro děti a dorost, je velmi důležité, aby se jeho pacienti chovali podle zásad zdravého životního stylu odpovídajícímu současné úrovni poznání. Pokud budou znalosti a postoje ke zdraví jejich pacientů na dobré úrovni, bude mít i jejich případná léčba mnohem větší úspěšnost nebo ke ztrátě zdraví vůbec nedojde. Ví ale laická veřejnost, jak se rozhodovat a co vše a jak může ovlivnit zdraví?
Zatímco pojem „finanční gramotnost“ je mezi českou veřejností známý, a dokonce už tento typ gramotnosti pronikl i do školních osnov, tak sousloví „zdravotní gramotnost“ stále vyvolává leckde rozpaky. Jako jedna z posledních zemí vyspělého světa neměla dosud ČR náplň zdravotní gramotnosti definovanou. Přitom se jedná o klíčovou kompetenci ve vztahu ke zdravotnímu stavu, jejíž význam bude nadále narůstat. Co tedy je zdravotní gramotnost? Proč je důležitá? Co obsahuje?
Stručně řečeno: „Zdravotně gramotný je člověk, který je schopný o svém zdraví kvalifikovaně rozhodovat.“ (J. Holčík, 2010)
Zdravotní systém počítá s postupným přenášením odpovědnosti za rozhodování na stranu pacienta. Ten ale musí být kompetentní pro odpovědnou volbu.
V ordinaci praktického lékaře, více než kdekoli jinde, se setkáváme s nekompetentními rozhodnutími pacientů, kteří jsou ovlivněni internetem, médii či diskuzemi s přáteli. Příkladem je nejen iracionální strach z očkování, ale třeba i bezbřehá víra v homeopatii nebo konzumace bylinných preparátů bez jakékoli znalosti o možnostech interakcí s jinými léky nebo bez uvědomění si, že jde také o léčiva s možností ohrožení zdraví. Zdravotně gramotný člověk umí mimo jiné rozlišovat i mezi věrohodnými a matoucími zdroji. V důsledku to znamená, že zavedením systému zdravotní gramotnosti, a hlavně jeho naplněním, bude mít lékař méně práce s přesvědčováním pacienta o správnosti navrhované léčby nebo postupu a více pacientů bude dbát na prevenci. To mimo jiné znamená, že pacient dokáže odlišit mezi péčí o zdraví, za kterou je zodpovědný sám, a zdravotní péčí, kterou mu může zajistit jeho lékař (resp. zdravotní pojišťovna, stát).
Jiné znalosti a dovednosti („kompetence“) potřebuje malé dítě v mateřské škole a jiné třeba 20letý sportovec či 40letá manažerka firmy, která současně pečuje o malé děti. Jiné také bude potřebovat 60letý člověk, který se již několik let léčí s chronickým onemocněním. Přitom potřeba zdraví je pro všechny zásadní.
Co vše zahrnuje tzv. zdravotní gramotnost v jednotlivých věkových kategoriích (děti, mládež, dospělí a senioři) nebylo v ČR dosud definováno, resp. tyto údaje nebyly pro osoby daného věku ani pro pečující osoby (např. u dětí pedagogové či rodiče, u seniorů sociální pracovníci a rodin ní příslušníci) běžně dostupné.
Při definování rozsahu zdravotní gramotnosti vycházíme v ČR z modelu Světové zdravotnické organizace, který dělí zdravotní gramotnost na tři oblasti:
- Oblast podpory zdraví – kompetence životního stylu a péče o prostředí.
- Oblast prevence nemocí – prevence infekcí, neinfekčních chorob a úrazů a také postoje k medicíně založené na důkazech (Evidence Based Medicine).
- Oblast zdravotní péče – kompetence ošetřovatelské péče a neodkladné první pomoci.
V současné době je k dispozici sada čtyř návrhů standardního rozsahu zdravotní gramotnosti ve formě čtyř brožur:
Zdravotní gramotnost dětí na počátku školní docházky, Zdravotní gramotnost mladých dospělých, Zdravotní gramotnost dospělých a Zdravotní gramotnost seniorů. Tyto texty jsou dostupné on-line na webu http://zdravotnigramotnost.cz. Cílem nebylo vytvořit mnohastránkové odborné publikace, ale stručné a srozumitelné seznamy toho zásadního, co by měl člověk žijící ve společnosti znát z oblasti zdraví. Standardy byly připomínkovány odbornými recenzenty, jejich praktické využití bylo ověřeno u více než 200 osob a byly představeny odborné zdravotnické veřejnosti na několika odborných fórech.
V této podobě obsahují standardy pouze seznamy potřebných kompetencí. Vlastní obsah jednotlivých kompetencí lze nalézt v dalších odborných zdrojích. Standardy zdravotní gramotnosti pro jednotlivé věkové kategorie jsou ale již nyní praktickou pomůckou pro pedagogy všech typů škol i volnočasových aktivit, pro tvůrce a manažery komunit pracujících s dětmi, dospívajícími, dospělými i seniory, pro zaměstnavatele, pro sociální i zdravotnické pracovníky i pro veřejnost obecně.
V ČR je zdravotní gramotnost v plenkách a na realizaci ve smyslu vzdělávání veřejnosti je ještě hodně práce. Ale snad se blýská na lepší časy a budeme se i v ordinacích setkávat stále častěji s pa cienty zdravotně gramotnými.
Návrh standardů zdravotní gramotnosti byl vytvořen v rámci následujících projektů:
- Zdravotní gramotnost pro veřejnost dle jednotlivých věkových kategorií – realizován za finanční podpory dotačního programu Ministerstva zdravotnictví ČR Národní program zdraví – projekty podpory zdraví pro rok 2015 a 2016, projekt č. 10557 „Zdravotní gramotnost pro veřejnost dle jednotlivých věkových kategorií“.
- Zdravotní gramotnost seniorů – spolufinancován ze státního rozpočtu ČR z dotačního programu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR „Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností pro rok 2015“.
MUDr. Silvana Jakubalová
Národní síť podpory zdraví, z.s. Šrobárova 49/48, 100 00 Praha 10