AVENIER
www.avenier.cz
Vakcíny do ordinace
vakciny.avenier.cz
Očkování na cesty
www.ockovacicentrum.cz
Aktuality

Praktické rady proočkování proti covid-19 aneb naše první zkušenosti v ordinaci praktického lékaře

A. Dvořáčková, E. Kandrnalová, M. Wiererová
Ordinace praktické lékařky pro dospělé, Praha 7

Informace o tom, že nám bude nabídnuta příležitost v naší ordinaci praktického lékaře očkovat vakcínou Comirnaty od firmy Pfizer/ BioNTech, přišla začátkem tohoto týdne, 12. 1. 2021. Neváhaly jsme ani minutu. Bylo nám jasné, že taková nabídka se už nemusí opakovat a že tohle je naše šance, jak co nejdříve ochránit naše křehké pacienty v kategorii 80+. Za zajištění vakcín vděčíme panu starostovi Prahy 7 Mgr. Janu Čižinskému. Společně se svým týmem z radnice zorganizoval ve třetím lednovém týdnu dodání očkovací látky z Fakultní nemocnice Bulovka přímo do ordinací praktiků na Praze 7, kteří měli zájem očkovat.
Dodávka vakcín byla přislíbena na čtvrtek 14. 1. 2021 dopoledne. Poté, co vakcína opustí speciální mrazicí boxy a rozmrzne, může být v běžné chladničce uskladněna pouze pět dní. Skloubení s běžným provozem v tyto dny kulminující pandemie bylo nereálné. Bylo tedy jasné, že budeme muset očkovat i o víkendu. Po konzultacích s kolegy, kteří již s touto vakcínou očkovali, jsme celkový počet našich pacientů starších 80 let vydělili v té době ještě pěti a objednali příslušný počet lahviček.
Ale to složité nás teprve čekalo. Hodiny a hodiny večerních a nočních diskuzí s kolegyněmi, desítky telefonických kontaktů s pacienty. Mnohdy byly reakce našich nejzranitelnějších seniorů dojemné. Poté co strávili dlouhé měsíce v sociální izolaci, byli vděční už jen za to, že jim voláme, za zájem o ně, a když jsme jim nabídly vakcínu, pár z nich se i rozplakalo. Naprostá většina s očkováním souhlasila hned, pár pacientů si to chtělo rozmyslet do dalšího dne, někteří si přáli očkování zkonzultovat s rodinou nebo své rodinné příslušníky požádat o pomoc s dopravou. V součtu to byly stovky minut strávené s telefonem u ucha, které vlastně navenek vůbec nebyly vidět.
Při objednávání jsme vždy formou kratičkého dotazníku zjišťovaly aktuální zdravotní stav pacienta a nabízely termíny na páteční odpoledne, sobotu, neděli nebo pondělí. Nejprve jedna z lékařek všechny přítomné poučila v čekárně najednou, předala jim námi vytvořené informační letáčky o vakcíně a naše asistentka Anička jim následně změřila tělesnou teplotu. Potom byli pacienti po jednom zváni do ordinace, kde proběhla samotná aplikace látky, po které 20 minut čekali v čekárně. Při odchodu každý pacient dostal kartičku s potvrzením o očkování a termínem podání druhé dávky. Další skupinka pacientů vždy dorazila cca 45 minut po začátku vakcinace předchozí skupiny. Skupiny se tedy téměř nepřekrývaly.
Očkovací látka naštěstí dorazila včetně všeho dalšího potřebného materiálu (stříkačky, modré jehly a ampulky s fyziologickým roztokem). V době našeho očkovacího víkendu byly inzulinky, které byly pro aplikaci nejlepší, beznadějně vyprodané, a to i na veterinárních e-shopech.
Chvíli nám trvalo, než jsme ředění a manipulaci s očkovací látkou dostaly „do ruky“. První očkovací den jsme proto očkovali přesně pět pacientů z jedné lahvičky, v další dny jsme opatrnou a pečlivou manipulací byly schopny odměřit z jedné lahvičky šest plných dávek. Vždy po naředění a přípravě všech vakcín jsme poté ty získané navíc operativně telefonicky nabízely dalším nejstarším registrovaným pacientům a zvaly je poměrně „narychlo“ do ordinace. Povedlo se, že jsme všechny dávky aplikovaly. Objednaní pacienti vzorně dorazili všichni!
Na studium přípravy a aplikace vakcíny doporučujeme ukázkové video na stránkách www.comirnatyeducation.cz.


V jedné „očkovací směně“ jsme vždy byly dvě lékařky, asistentka a administrativní pracovnice (obr. 1, 2). Díky nim byl zajištěn hladký průběh, včetně zadávání všeho potřebného do počítače a odesílání informací do systému ISIN (informační systém infekčních nemocí). Zvládlo by se to ale i ve třech. V ordinaci používáme program Smartmedix, kde jsme si připravily předdefinovaný text k očkování. Při jeho vložení do dekurzu se automaticky vykódovala dg. Z258 spolu s kódem 99930 (specifický kód jen pro vakcínu Comirnaty). Zvlášť účtované lékařské přípravky (ZULP) dle našich informací vakcína zatím nemá. Nejvíc času suverénně zabralo zadávání do centrálního registru, které je zdlouhavé a uživatelsky nepříliš přátelské. Z vlastní zkušenosti doporučujeme využít pomoci někoho počítačově zdatného, výrazně to práci urychlí.
Mám pocit, že od poloviny týdne jsme vlastně pořád něco počítaly a hlídaly – kolik máme objednaných, již naočkovaných, kolik indikovaných zbývá na seznamu, kolik lahviček máme v ledničce a za jak dlouho naředěná vakcína exspiruje.
Krásná byla slova podpory od rodin našich pacientů, nabídka pomoci či vyjádření díků. Ozvala se nám dokonce jedna rodina, kde už pečujeme o tři generace, a nabídla, že nám na celý víkend uvaří tříchodové obědové menu.
Byl to náročný víkend, ale byl nabitý pozitivní energií. Už dlouho jsme neměly pocit, že má naše práce takový smysl, jako právě teď. Zároveň samy sobě jsme s kolegyněmi dokázaly, že i s vakcínou Pfizer lze pracovat mimo velká očkovací centra nebo nemocnice. Jako praktici asi nemáme kapacitu v brzkém čase tímto způsobem naočkovat všechny naše pacienty, protože máme spoustu neméně důležité další práce. Nárazově je to ale schůdná a za nás nejvhodnější varianta vakcinace zejména zranitelných seniorů.
Teď jen zbývá doufat, že za tři týdny dorazí druhá dávka.

MUDr. Anna Dvořáčková
Ordinace praktické lékařky pro dospělé
Ovenecká 15
170 00 Praha  

Zpět na seznam článků

 

Nahoru
Přijmout vše Odmítnout vše Nastavení
Vaše soukromí - Vaše volba

K zajištění plné funkčnosti webových stránek používáme soubory cookies. Tlačítkem „Povolit vše“ souhlasíte s využitím všech těchto souborů, případně lze v „Nastavení“ upravit. Více informací o tom, proč a jak vaše osobní údaje zpracováváme, najdete v zásadách zpracování osobních údajů.